امروزه بسیاری از سازمان‌ها به این باور رسیده‌اند که یکی از باارزش‌ترین دارایی‌هایشان برندهای محصولات و خدمات آنهاست.

یکی از ضروریات مدیریت ارشد هر سازمان، ایجاد برندهای قدرت‌مند است که ضمن عمل به وعده‌ها و تعهدات، قدرت و توانمندی‌های خود را در طول زمان ارتقا دهند. تعریف ارزش ویژه برند را اولویت‌بندی مصرف‌کننده از یک برند در مقایسه با دیگر برندهای در یک طبقه از محصول بیان می‌‌نمایند. به طور کلی ارزش ویژه برند ادراک مصرف‌کننده از تمامی مزیت و برتری است که یک برند در مقایسه با دیگر برندهای رقیب به همراه دارد.

ابعاد ارزش ویژه برند نیز عبارتند از: آگاهی برند، تداعی برند، کیفیت ادراک شده، وفاداری برند. پس از بررسی تحقیقات پیشین مشخص شده است که تصویر برند، تبلیغات، قیمت، محصول، کیفیت و ارتباط موفق با مشتری منجر به بهبود ارزش ویژه برند می‌شود.

از آنجا که ارزش ویژۀ برند مزایای بسیاری برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان دارد و اگر برندی از ارزش ویژۀ بالایی برخوردار باشد مصرف‌کننده هدف رفتار مثبتی نسبت به برند خواهد داشت و حاضر است قیمت بالایی برای محصول پرداخت کند، خرید خود را تکرار نماید و تبلیغات دهان به دهان برای محصول انجام دهد تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان باید توجه داشته باشند که برای رسیدن به ارزش ویژه برند بهتر باید در ایجاد تصویر بهتر برای برند بکوشند و در زمینۀ تبلیغات به روز و مؤثر تلاش کنند و محصول را با کیفیت و قیمت مناسب و با ارتباط خوب به مشتری تحویل دهند.

در دنیای رقابتی امروز که کالاها از نظر فیزیکی تمایز چندانی با یکدیگر ندارند یک‌ برند (نام تجاری) معتبر می‌تواند مزیت رقابتی چشمگیری را برای شرکت‌ها ایجاد نموده و قلب و روح مخاطبان خود را تسخیر نماید. امروزه به طور گسترده پذیرفتهشده که نام تجاری نقش بسیار مهمی در ایجاد، حفظ و توسعه عملکرد کسب و
کارها ایفا می‌کند. با توجه به سطح رقابت در بازار، یک برند قوی به شرکت کمک می‌کند تا خود را متمایز سازد. همچنین می‌توان عنوان کرد که سرمایه اصلی بسیاری از کسب و کارها برند آنهاست.

« شخصیت برند »

ماهیت اصلی برند ایجاد تمایز است. در بازارهای امروزی ویژگی‌های احساسی و نمادین برای ایجاد تمایز بسیار کارآمد هستند. یکی از ابزارهای قدرتمند و کارآمد برای ایجاد تمایز به وسیله ویژگی‌های نمادین و احساسی برند، «شخصیت برند» است.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها