اگر شما برنامه ای برای طراحی داشته باشید ، باید حداقل کمی در مورد روان‌شناسی رنگ از نظر روابطی که بین رنگ‌ها و احساساتی که ایجاد می‌کنند، بدانید. با ادامه مقاله اصول روان‌شناسی رنگ 2 با شما همراه هستیم

روان‌شناسی موجود در ارتباط رنگها: چگونه به اینجا رسیدیم؟

محققان مشخص کرده‌اند که بعد از سفید و سیاه، قرمز رنگ بعدی است که تقریبا با تمام فرهنگ‌های نوشته شده شناخته می‌شود. چرا؟

black business card with red text

این ممکن است به این دلیل باشد که قرمز یکی از مهمترین رنگها در طبیعت است. قرمز علامت توقف طبیعت است. همه حیوانات نیازی به دیدن قرمز ندارند ،مانند بسیاری از پستانداران که رنگ قرمز را نمیتوانند ببینند . احتمالاً شنیده اید که سگها کور رنگ هستند. این بدان معنا نیست که آنها سیاه و سفید می بینند. سگها و بسیاری دیگر از پستانداران دنیایی با تارتر از آنچه می بینیم را مشاهده می کنند:

side by side visual of a dog’s point of view vs a human’s looking at a puppy with a ball

سایر حیوانات برای دیدن رنگ هایی که برای زنده ماندن باید ببینند ، ساختار چشم را تکامل داده اند. به عنوان مثال ، پرندگان می توانند نور ماورا بنفش را ببینند. ما نمی توانیم در اینجا مثالی از نگاه دنیا به یک پرنده آورده شده است:

side by side of a bird’s point of view versus a human’s

برخی از حیوانات ، مانند میگوی مانتیس ، برای دیدن جهان به گونه ای تکامل یافته اند که هرگز تصور نمی کنیم. نه تنها میگوهای مانتیس ، گونه هایی با پیچیده ترین چشم هایی که تاکنون شناسایی کرده ایم ، می توانند نور ماورا UV بنفش را مانند پرندگان ببینند ، آنها رنگ های مختلفی از نور ماورا UV بنفش را می بینند. ببینید دنیا از نظر میگوی مانتیس چگونه به نظر می رسد:

comparison images showing a mantis shrimp’s point of view vs a human’s

درست مانند توانایی ما برای دیدن رنگ‌ها در روش‌های خاص به عنوان مکانیزم بقا، بسیاری از ترکیب هایی که ما با رنگ‌های خاص می‌سازیم را انجام داد. آبی رنگی از آسمان صاف است بنابراین باعث می‌شود که ما احساس آرامش و آرامش کنیم، اما غذاهای بسیار کمی وجود دارند که آبی هستند، بنابراین اثر اشتها آوری در آنها وجود ندارد. از طرف دیگر، سبز رنگ نشاط و تازگی است، زیرا رنگ گیاهان تازه و سالم است.

روان‌شناسی رنگ و فرهنگ

بعضی از ترکیب رنگ‌ها، مثل قرمز، سبز و قهوه‌ای، می‌توانند با نگاه کردن به جایی که در طبیعت ظاهر می‌شوند و آنچه که برای انسان‌های اولیه به آن نیاز دارند، توضیح داده شود. اما این توضیح نمی‌دهد که چرا با رنگ سیاه احساس تجمل می‌کند و یا چرا زرد احساس سرگرمی می‌کند.

بعضی از ترکیب های رنگی به جای طبیعت از فرهنگ می‌آیند. به همین دلیل است که ترکیب رنگ‌ها همه معانی عمومی و رنگ نیستند و می‌توانند در کشورهای مختلف و فرهنگ‌های مختلف متفاوت باشند. در چین و هند، رنگ سفید با مرگ و عزا در ارتباط است. در غرب سیاه است. به طور مشابه زرد، لذت و رنگ شاد در ایالات‌متحده است، اما در ژاپن، این رنگ شجاعت است.

colors in different cultures
business card showing a smiling yellow cartoon bee
green logos for hemp company

معناهای فرهنگی یک رنگ نیز می توانند با گذشت زمان تغییر کنند. سبز ، رنگ تولد دوباره و زندگی جدید ، در قرن هجدهم در اروپا به رنگ مرگ تغییر یافت. چرا؟ زیرا رنگ سبز دوران حاوی آرسنیک و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این رنگ بود که به معنای واقعی کلمه باعث کشته شدن افراد می شد. امروز بقایای این معانی باقی مانده است. رنگ سبز هنوز هم گاهی با مسمومیت همراه است.

این مقاله ادامه دارد…

در ادامه بخوانید اصول روانشناسی رنگ 4


منبع : 99designs.de

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها